Maniucha Bikont

Śpiewaczka, antropolożka kultury, doktorantka wydziału Artes Liberales (UW), uczestniczka badań terenowych w Polsce, na Ukrainie, Białorusi i w Rosji. Członkini zespołów muzycznych i teatralnych zajmujących się muzyką tradycyjną, rytuałami, improwizacją i niekonwencjonalnymi technikami wokalnymi. Odbyła stypendium Wyszehradzkie na katedrze etnomuzykologii w Akademii Muzycznej w Kijowie u Jewgena Jefremowa.
Związana z Fundacją Muzyka Kresów (od 1999 r.), Stowarzyszeniem „Dom Tańca” (od 2006 r.), OPT “Gardzienice” (2005-2010). Od 2008 roku uczestniczka projektów Jagny Knittel („Polesie – pieśni i ludzie”, „Polesie – Ukraina archaiczna”, „Polesie białoruskie – na skraju bagien”), współautorka projektu „Polesie Kolberga – Polesie dziś” (2014).
Wokalistka zespołów Dziczka, Z lasu, Zespołu śpiewaczego Ewy Grochowskiej, Tęgie Chłopy, Niewte oraz gościnnie Zespołu Międzynarodowej Szkoły Muzyki Tradycyjnej, Gęsty Kożuch Kurzu, Prusinowski Kompania, Bornus Consort i innych wykonujących muzykę tradycyjną in crudo. Współpracuje z muzykami jazzowymi, m.in. Ksawery Wójciński, Assaf Talmudi, Shayem Tsabari, Rafael Rogiński, Ilia Saytanov. W duecie z Ksawerym zajęła pierwsze miejsce na festiwalu Muzyków Prawdziwych w Szczecinie (2015) i otrzymała nagrodę specjalną im. Czesława Niemena na festiwalu Nowa Tradycja (2016).
Autorka rekonstrukcji muzycznej polsko-ukraińskiego wesela do filmu Wojciecha Smarzowskiego “Wołyń”.
Kuratorka koncertów na festiwalu Wszystkie Mazurki Świata. Członkini Polskiego Seminarium Etnograficznego, Forum Muzyki Tradycyjnej, stowarzyszenia „Panorama Kultur”.
Od 2011 roku prowadzi warsztaty i potańcówki w Polsce, na Litwie, Ukrainie i w Rosji.