Bębny
10:00
Bębnisto, chodźcie też!
Prowadzi Katarzyna Rosik. Uwaga: spotkania tylko od czwartku do soboty!
„Bębnisto, chodźcie też!” to wieloaspektowe działanie wokół funkcji i funkcjonowania instrumentów rytmicznych oraz ich operatorów w tradycji radomskich wsi. Czytaj więcej…
12:00
Baraban
Prowadzi Piotr Gwadera.
Własny instrument pożądany. Udostępnimy kilka bębnów do gry na zmianę. Warto też przywieźć bębenek obręczowy typu “tradycyjnego”. Będą też dostępne 1-2 dżazy.
Liczba miejsc ograniczona. Spotkania od poniedziałku do piątku.
Zajęcia są skierowane do osób, które chciałyby się zapoznać z techniką gry na barabanie. Skupimy się na praktycznej umiejętności akompaniowania muzyce granej do tańca. Przybliżę jej charakter rytmiczny, bazując na własnym doświadczeniu i korzystając z nagrań archiwalnych. Przede wszystkim zajmiemy się melodiami “na trzy” czyli mazurkami zwanymi w kieleckiem “chłopem”, “śpiwą” czy “światówką”, ale oczywiście nie zabraknie też tych “na dwa” – przede wszystkim polek.
Na warsztatach zajmiemy się takimi podstawami technicznymi gry na barabanie jak: postawa ciała, chwyt pałek i rozluźniona praca rąk. Poruszymy zagadnienia rytmu, charakterystycznego dla tej muzyki pulsu, akcentowania i ornamentyki.
Do naszej dyspozycji będzie też “dżaz”, czyli zestaw perkusyjny używany w wiejskich zespołach (także w kapeli braci Witkowskich). Bardziej ograni barabaniści będą mogli “liznąć” podstaw “dżazowania” i sprawdzić, jak to jest bębnić z użyciem nóg.
Zapraszam zarówno tych, którzy dopiero planują zacząć grać, jak i tych, którzy mieli okazję akompaniować kapeli. Poziom zaawansowania oraz przebieg warsztatów zależny będzie od doświadczeń muzycznych uczestników.
15:30
Bębenek obręczowy
Prowadzi Katarzyna Rosik.
Własny instrument mile widziany. Liczba miejsc ograniczona. Spotkania od wtorku do soboty.
Powiadają, że w czasach dawniejszych, kiedy na polskich wsiach królowały mazurki, oberki i polki, na bębenku obręczowym potrafił zagrać każdy. Na wesele zapraszano skrzypka, a bębnili goście. Zmiany kulturowe w ostatnich kilkudziesięciu latach spowodowały, że chcąc być uczestnikiem spotkań wokół muzyki tradycyjnej musimy się jej uczyć od podstaw.
Stąd pomysł warsztatów przeznaczonych dla osób na początku przygody z bębenkiem. Będziemy poznawać technikę gry na bębenku obręczowym i poszukiwać czynników wpływających na jego brzmienie. Nie obędzie się bez ćwiczeń – czasem żmudnych, acz niezbędnych, by uzyskać swobodę gry. Zajmiemy się postawą ciała, która często przeszkadza nam w graniu, pracą rąk, obserwacją zmysłów – przede wszystkim słuchu, acz nie pomijając pozostałych. Poruszymy zagadnienia rytmu, charakterystycznego dla muzyki tradycyjnej pulsu oraz ornamentyki. Wsłuchamy się również w nagrania archiwalne z udziałem mistrzów bębenka.
W związku z tym, że Tabor odbywa się na terenie Kielecczyzny, gdzie królują składy kapel z barabanem jako instrumentem rytmicznym, warsztaty nie będą nauką stylu i nasza grupa nie będzie brała udziału w spotkaniach Orkiestry Kieleckiej. Skupimy się na rozpoznaniu narzędzi, które umożliwią dalsze, indywidualne poszukiwania w zakresie polskiej muzyki tradycyjnej z wybranego regionu.